Zie ook: www.johandeboose.eu

vrijdag 15 augustus 2008

Bericht uit Queens, New York

Het dubbele gezicht, de januskop: je wilt tegelijkertijd strijdige dingen. Vanaf het dak van Empire State Building kijk ik naar het reusachtige gebit van de stad: er ontbreken twee kiezen. Boren en hijskranen van de onzichtbare tandarts bewerken Ground Zero, de nulde grond. Ramp en poëzie reiken elkaar de hand. Is dit land het einde of het begin? Opnieuw is het geen of-of. Godsdiensten, pedagogen, politici, tv-kijkers doen alsof. Toen mensen uit het WTC sprongen, viel er kleingeld uit hun zakken. Vermoedelijk is dit detail de kern. Ik omhels Wislawa Szymborska, die hierover een gedicht schreef, hoewel ze een hekel heeft aan politiek. Een hekel hebben aan politiek is poëzie. Poëzie is daarom de meest politieke houding die er bestaat.

2 opmerkingen:

didiermaurice zei

Wislawa Szymborska: daar ga ik eens achter gaan staan, wat ik lees van haar is mij dierbaar en 'poëzie de meest politieke houding? - ik schreeuw een binnensmonds 'ja'. Alle goeds, d.

Masjenka zei

"Een hekel hebben aan politiek is poëzie. Poëzie is daarom de meest politieke houding die er bestaat". Klinkt poëtisch op een lekker gevulde maag in ons gezellig bierbuikje.Ik heb ook een hekel aan politiek maar of dat nu poëzie is, laat staan de meest politieke houding? Ik voel me meer een schuldige soufflé, een struisvogelfileetje met een wijntje op de schrijftafel.

Er zit iets teveel sofisme in die uitspraak, hoe perfect ze ook klinkt.De praemissen kunnen realistischer scherpgesteld.

Zolang poëzie in ramptoerisme met een verrekijker blijft steken, doet ze evenveel alsof.Ze blijft een vlucht, een afwachtende houding. Geef ons een podium, een intellectueel publiek dat niet met tomaten gooit,laat de anderen op de barrikade kruipen. Maar zelfs terroristen vinden zichzelf soms poëtisch, worden op handen gedragen door hún publiek.

Grote dichters en schrijvers zouden wat vaker met hun leiders mogen corresponderen. Hun woord durven zaaien aan de wortel van het kwaad.Hun p.r aanwenden om gewicht in de schaal te leggen.
Kleintjes mogen ook proberen natuurlijk. Tenminste, als ze in een land wonen waar je voor je mening niet van een building wordt geduwd.

Er is werk aan de poëziewinkel. But I'm a believer. Ik geloof net als jij dat poëzie een zeer gezonde levenshouding is en ik hou van Szymborska haar woorden.

Blogarchief

Over mij

Mijn foto
Belgium
auteur van fictie, non-fictie, poëzie en toneel. Recentste publicaties: -De historische roman BLOEDGETUIGEN (de Bezige Bij), inmiddels aan een 3de druk toe, genomineerd voor de Gouden Boekenuil en bekroond met de Cutting Edge Award en de Halewijnprijs. -Gaius (1ste deel van trilogie Het Vloekhout) (De Bezige Bij) -Jevgeni (2de deel van trilogie Het Vloekhout) (De Bezige Bij) -Oktober (liefdesroman ten tijde van de Russische Revolutie) (Lannoo) -Het vloekhout, roman (De Bezige Bij) -Dondersteen (De Bezige Bij) -MOMENTEEL bezig aan "Joegoslavië, een geschiedenis" (publicatie in 2025 bij De Bezige Bij)